Falsafah Budaya dan Pengalaman Budaya Bangsa dalam Pembangunan Negara dan Tamadun
The Cultural Philosophy and National Cultural Experiences that Shape the Development of Nations and Civilisations
DOI:
https://doi.org/10.47548/ijistra.2024.89Keywords:
Budaya, Bangsa, Watan, Negara, TamadunAbstract
Kajian ini mengupas kepentingan budaya dalam pembangunan negara dan tamadun dengan meneliti pengertian istilah dan falsafah budaya serta meninjau pengalaman budaya bangsa dalam sejarah tamadun Islam dan bukan Islam. Budaya merupakan asas pembentukan sebuah negara yang beridentiti dan bermaruah. Budaya membentuk susunan atau tatacara kehidupan bagi sesebuah bangsa yang berfungsi sebagai pengikat satu sudut pandang dan corak tindakan dalam kehidupan bermasyarakat. Bagaimanapun, budaya tempatan yang berpaksikan bangsa, watan dan agama telah dihapuskan oleh penaklukan epistemologi melalui kolonialisme serta arus globalisasi yang membawa pengaruh humanisme dan hedonisme. Dapatan kajian ini menyumbang kepada penilaian semula kefahaman dan penghayatan budaya seterusnya membugar kerangka budaya berpaksikan identiti bangsa, watan serta pegangan agama tempatan. Keaslian dan kedaulatan kerangka budaya ini merupakan salah satu tiang yang penting dalam pembangunan negara dan tamadun sesebuah bangsa.
This study delves into the vital role of culture in shaping nation-building and civilization, by exploring the definitions, cultural philosophy, and insights from the cultural experiences of nations within Islamic and non-Islamic civilizations. Culture serves as the foundation of a nation’s identity and dignity, framing social norms and practices that unite communities under shared perspectives and actions. However, local cultural values rooted in its nation, homeland, and religion have been eroded by colonial epistemological dominance and globalization, which promotes humanism and hedonism. Findings from this study contribute to a renewed understanding and appreciation of culture, proposing a framework for cultural resilience based on local identity, heritage, and faith. This authentic and sovereign cultural foundation is a key pillar in advancing the development of nations and their civilisations.
Downloads
References
A Aziz Deraman. (1975). Masyarakat dan Kebudayaan Malaysia. Kuala Lumpur.
Abd Aziz A’zmi & Farrah Wahida Mustafar. (2020). Keruntuhan Kerajaan Kesultanan Melayu Melaka Menurut Teori Kitaran Ibnu Khaldun. Jurnal Tuah, 1, 1–23.
Abdul Latif Abu Bakar. (1987). Kebudayaan Kebangsaan, Kuala Lumpur.
Abdul Rahman Haji Abdullah. (2009). Wacana Falsafah Sejarah. Utusan Publication
Al-Qurtuby, S. (2021). Islam, Muslim and Anthropology. International Journal of Islamic Thought, 20, 138–155. https://doi.org/10.24035/IJIT.20.2021.218
Ani Omar. (2005). Citra Manusia dan Kemanusiaan dalam puisi melayu moden di Malaysia. UPSI
Azhar Mad Aros, 2004).Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS). Selangor: Fajar Bakti.
Bakkar. (1998). Filsafat Kebudayaan: Sebuah Pengantar dalam Hashim Awang A.R. (Ed.) Budaya dan Kebudayaan: Teori, Isu dan Persoalan.
Burns, W. J. (2019, Februari 27). Assessing the Role of the United States in the World. Carnegie Endowment for International Peace. Retrieved from https://carnegieendowment.org/2019/02/27/assessing-role-of-united-states-in-world-pub-78465
Butler, J., Wacker, G., & Balmer, R. (2011). Religion in American Life: A Short History. Oxford University Press
Effat al-Syarqawi. (1986). Falsafah al-Hadarat al-Islamiyyah.
Foster, G. (1953). American Antropologist: What is Folk Culture?
Fowler, R. B., Hertzke, A. D., Olson, L. R., & Den Dulk, K. R. (2010). Religion and politics in America: Faith, Culture and Strategic Choices. Westview Press
Geertz, C. (1973). The Interpretation of Culture. New York.
Haji Abdul Karim Amrullah (HAMKA). (1966). Pandangan Hidup Muslim.
Halsall, P. (1997). Modern History Sourcebook. Retrieved from Fordham University Internet History Sourcebooks Project: https://sourcebooks.fordham.edu/mod/kipling.asp
Harshananda, S. (2008). A Concise Encyclopedia of Hinduism, vol. 3, p. 528. Ramakrishna Math, Bangalore.
Hofstede, G. (1991). Cultures and Organizations: Software of the Mind.
Ibn Manzur, Muhammad b Mukrim. (1990). Lisan al-Arab. Beirut.
Ismail Raji al-Faruqi. (1980). Islam and Culture. Kuala Lumpur.
Johnson, H. M. (1995). Sociology: A Systematic Introduction. Allied Publisher
Kamus Dewan Edisi ke-empat. (2007). Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kaufmann, E. (2019). Whiteshift: Populism, Immigration and the Future of White Majorities. New York: Abrams Press.
Khabibi Muhammad Luthfi. (2016). Islam Nusantara : Relasi Islam dan Budaya Lokal. SHAHIH: Journal of Islamicate Multidisciplinary, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.22515/shahih.v1i1.53
Khanna, P. (2019). The Future Is Asian: Global Order in the Twenty-first Century. Weidenfeld & Nicolson.
Kluckholhn, R. (1962). Culture and Behaviour, New York.
Koentjaraningrat. (1970). Pengantar Antropologi.
Kroeber, A. L. (1972). The Nature of Culture. University of Chicago Pres.
Kroes, R. (1999). American Empire and Cultural Imperialism: A View from the Receiving End. Diplomatic History, 23(3).
Kulke, H. & Rothermund, D. (2004). A History of India. Routledge
Lee, Y. N. (2020, September 17). The U.S. is still a dominant power — but it’s not clear if it remains the global leader. CNBC. Retrieved from https://www.cnbc.com/2020/09/17/us-is-still-a-dominant-power-but-it-may-not-be-the-global-leader.html
Levine, R. A. (2004). Assimilating Immigrants - Why America Can and France Cannot. Santa Monica: RAND Corporation.
MacDonald, K. (1998, March). Jewish Involvement in Shaping American Immigration Policy, 1881-1965: A Historical Review. Population and Environment, 295-356.
Malik Bennabi. (1984). Musykilah al-Thaqafah. Beirut.
Matchett, F. (2003). The Purānas. In Flood, G. (Ed.) The Blackwell Companion to Hinduism. https://doi.org/10.1002/9780470998694.ch7
Merriam-Webster. (n.d.). White man's burden. Retrieved from Merriam-Webster.com dictionary: https://www.merriam-webster.com/dictionary/white%20man%27s%20burden
Moey Sui Min; Noor Hayati Ismail & Mastor Surat. (2020). Penerapan identiti senibina ke atas bangunan tinggi : kajian kes urban hive dan Lotte World Tower, Seoul, Korea Selatan. Design + Built, 116–126.
Mohamad Asruchin (2018). Konfusianisme: Sumber Peradaban China. Proceedings of the First International Seminar & Roundtable Meeting ‘Professional Chinese Teaching’ in Southeast Asia. University of Al Azhar Indonesia.
Morton, W. Scott. (1995). China: It’s History and Culture. McGraw Hill.
Muammar Ghaddafi Hanafiah & Mohd Yuszaidy Mohd Yusoff. (2018). Etos Melayu: Unsur dan Perubahan dalam Nur Afifah Vanitha Abdullah & Yusmilayati Yunos (Ed.) Etos Dan Ekspresi Budaya Melayu. Penerbit UKM.
Muhammad Takari. (2018). Konsep Kebudayaan Dalam Islam. Universitas Sumatera Utara, Indonesia.
Mustafa Sadiq ar Rafie. (2002). Tahta Rayati al Quran: Al Ma’rakah baina al Qadim wal Jadid. Maktabah Al Asriah.
Ndlovu-Gatsheni, S. J. (2021). Epistemic injustice. In Carrillo, F. J., & Günter Koch, G. (Ed.), Knowledge for the Anthropocene (pp. 167-177). Edward Elgar Publishing.
Nordin Hussin, (2017). Masyarakat Melayu Melaka semasa permerintahan Belanda. Jurnal Sejarah, 13(13), pp. 75–100. https://doi.org/10.22452/sejarah.vol13no13.4
Osman Bakar, Azizan Baharuddin & Zaid Ahmad. (2018). Modul Pengajian Tamadun Islam dan Tamadun Asia. Penerbit Universiti Malaya.
Parker, K., Morin, R., & Horowitz, J. M. (2019). Looking to the Future, Public Sees an America in Decline on Many Fronts. Pew Research Center. Retrieved from https://www.pewresearch.org/social-trends/2019/03/21/public-sees-an-america-in-decline-on-many-fronts/
Ramlah Adam. (t.t). Hubungan luar Kesultanan Melayu Melaka dengan kawasan sekitar dan antarabangsa.
Sa’id Hawwa. (1988). Kay La Namdi Ba’idan ‘an Ihtiyajat al-’Asr, Kaherah.
Said, E. W. (2008). Budaya dan imperialism (Shamsiah Md. Said). Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad. (Karya asal diterbitkan pada 1994).
Shahidah Hamzah, Nur Hafizah Yusoff, Fauziah Ani & Zahrul Akmal Damin. (2021). Kesan hedonisme kepada generasi muda: kajian kes di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, Kampus Pagoh. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 18(SI) (2). pp. 98-108
Siti Zuhaidah Zakeria & Nik Rafidah Nik Muhamad Affendi. (2016). Kesinambungan warisan budaya masyarakat Melayu Pantai Timur dalam cerita rakyat untuk kanak-kanak. Jurnal Antarabangsa Alam Dan Tamadun Melayu (Iman), 4(1), 93–103.
Storey, J. (1993). An Introduction to Cultural Theory and Popular Culture. Prentice Hall.
Suhardana, K. M. (2009). Panca Sraddha Lima Keyakinan Umat Hindu. Surabaya: Paramita
Susanto, E. (2016). Islam Nusantara : Islam Khas dan Akomodasi terhadap Budaya Lokal. Al-Ulum, 16(1), 56–80.
Syed Ismail Syed Mustapa & Ahmad Subki Maskon. (2010). Budaya dan Pembelajaran.
Syed Muhammad Naquib Al-Attas. (1976). Islam dan Kebudayaan Melayu.
Symons, R. (1951). Pembinaan Pakistan. Balai Pustaka Das
Ting Chew Peh. (1997). Konsep Asas Sosiologi. Kuala Lumpur.
Tulungagung, I. (2015). Islam Nusantara: Sebuah Alternatif Model Pemikiran, Pemahaman, dan Pengamalan Islam. El Harakah, 17(2), 198–217.
Tuqusy, M. S. (2001). At Tarikh al Islami al Wajiz. Dat an Nafais.
Wagner, R. (1975). The Invention of Culture.
Wan Ahmad Fauzi Wan Husain, Anisah Che Ngah, & Mohamed Anwar Omar Din. (2018). Konsep Kedaulatan dalam Hukum Kanun Melaka. Jurnal Undang-Undang Dan Masyarakat, 22, 61–73. https://doi.org/10.17576/juum-2018-22-07
Williams, R. (1976). Keyword: A Vocabulary of Culture and Society. New York.
Zainal Kling. (1985). Ideologi dan Kebudayaan Kebangsaan - Konsep Kebudayaan Kebangsaan Malaysia. Jabatan Pengajian Melayu UM, Kuala Lumpur.